Allvetare – Kundpsykologi

Det finns kunder som du inte kan berätta något nytt för. De vet allt och framför allt bättre. De skryter med erfarenheter, relationer och bakgrundsinformationer. De lyssnar inte.

Du ska inte reta upp dig på sådant övermod. Den är bara en bakvänd kompensation för en mindervärdighetskänsla, som kunden lider av. Han tvivlar på sin egen betydelse, är rädd för att andra kanske uppskattar honom dåligt och därför kämpar han outtröttligt för respekt för sin egen storhet.

Hur behandlar du sådana typer?

Säg inte emot. Hans sköra självkänsla tål inte någon motsägelse.

Ge honom det som han törstar efter; erkänsla. Beröm och beundra honom.

”Utfordra narren med hans inbilskhet”

Lägg komplimanger till dina påståenden och frågor: ”På det här området vet du mer än de flesta av mina andra kunder. Skulle du inte också säga att vi här har lyckats med en lösning som är värd att diskutera?” I glädjen över ditt smicker hindras han att säga emot dig. Eller: ”Det vore mycket värdefullt för oss, om en erfaren och kritisk människa som du skulle vilja prova materialet”.