Kundchatt på hemsidan gör under – Internetmarknadsföring

När det gäller konvertering så är inget effektivare än att ha en direkt dialog med besökare och kunder. Att ha en chatt på hemsidan är därför ett måste för alla som på ett eller annat sätt driver en hemsida som skall bidra till ökad kundnöjdhet och ökad försäljning.

Förutom att direkt kunna påverka vid köp är det väldigt lärorikt att förstå vad det egentligen är besökarna vill veta och vad de saknar på hemsidan. Ofta så kan beslutet mellan att klicka på köp eller avvakta med sitt köp bero på små enkla frågor. ”Exempelvis: Är det riktigt säkert att varan passar? Hinner jag verkligen få leverans innan…?”

Lite statistik:

  • Onlinekonsumenter som använder Kundchatt: 68%
  • Onlinekonsumenter som köper igen pga. chattmöjlighet: 63%
  • Genomsnittlig ökad konvertering via Kundchatt: 23%

Varför har då inte alla hemsidor en chatt? Ja du… En orsak är för att det saknas tid att sitta vid datorn och svara på chattsamtal; En annan är att vi människor är vanedjur och snabbt väljer den vägen vi redan är vana vid. En tredje kan vara att hemsideägare tror att det är tekniskt svårt att komma igång.

Hur som haver har det blivit avgörande att finnas på plats när onlinekunder har frågor.

Vilken lösning skall du då välja?

Det finns en rad chattverktyg. De flesta på engelska. Det finns exempelvis Olark, LiveChat, Zendesk, LiveAgent, Zoopim etc.

Vi rekommenderar starkt vårt verktyg LiveAgent.se där du får testa kostnadsfritt, har svensk support och svenska priser samt personlig kom-igång-hjälp!

Så! Ut nu och kolla vad dina kunder egentligen gör på din hemsida!