Säljare och fördomar – Målinriktning

En liten historia om en riktigt duktig säljare. Och en massa kineser.

Vi kan kalla henne för Melinda och hon arbetar som fältsäljare. Hon säljer vitaminer på ett litet stånd i en galleria.

Nu är det som så att Melinda alltid har varit den bästa säljaren i teamet med en stadig leverans av nya kunder. Alla de andra säljarna ser upp till henne och allt hon säger tar de genast till sig.

Det visade sig dock att hon aldrig har sålt något till de kineser som går förbi hennes stånd och hon var även tydlig med att berätta för sina kollegor att det i princip är helt omöjligt att sälja vitaminer till kineser. Detta resulterade då i att ingen gick fram till kineserna. Och att denna specifika kundgrupp förblev helt och hållet obearbetad; Eftersom det ju bara var slöseri på tid och energi.

Anledningen till att Melinda blev en sådan duktig säljare är för att hon har tagit till sig personligheten att vara målinriktad och alltid kämpa för att uppnå sina mål. Och just därför så kunde inte hon släppa tanken om varför det inte skall gå att sälja till just kineser. Hon emotsatte sig sina tidigare erfarenheter som nu har blivit fördomar och gav sig fan på hitta en kines som bara skulle gå från hennes stånd med en burk vitaminer i fickan. Och efter ett par försök så lyckades hon äntligen. Detta sporrade henne till att göra om det och visst visade det sig att det funkade.

Och medan alla andra säljare levde kvar i sina fördomar, som sedan spred sig till att alla Asiater inte mottagliga för vitaminförsäljning, hade Melinda hittat en ny guldgruva. Ja, hon väntade nästan på kineserna! Och sålde det gjorde hon minsann. Såklart! Det var ju en högt rankad målgrupp för henne. Som i princip var helt obearbetad och hon själv hade ju blivit expert, medan resten av konkurrensen tittade åt andra hållet.

Och så slutar denna lilla historia! Det finns många förbisedda kunder pga. säljarnas fördomar. Men! Nån kommer ju att bryta sig loss och tjäna en hacka innan alla andra fattar vad som händer. Kan du vara den första?

Många säljare bekämpar sig själva med sina fördomar:

  • ”Det är ingen idé att göra något besök före kl. 9. Då har ju alla fullt upp att göra ändå”.
  • ”Det är meningslöst att besöka kunder efter kl.16. Då börjar rusningstrafiken i butikerna”.
  • ”Efter helger får man aldrig några stora order. Då är kunderna inte på inköpshumör”.
  • ”Viktiga besök får man inte göra på måndagar eller fredagar – det är olämpliga dagar”.
  • ”Under semestertiden kan man inte åstadkomma något, inte ens med flit och noggrann förberedelse”.
  • ”När det regnar är de flesta kunderna på dåligt humör. På regndagar får man bara göra rutinbesök”.
  • ”När det är varmt, kan kunderna inte koncentrera sig på mitt erbjudande”.
  • ”Produkt A är alldeles för dyr. Jag gör bara bort mig om jag kommer med ett sådant erbjudande”.
  • ”Produkt B duger inte till någonting. Man förlorar bara kunder när man försöker sälja denna produkt”.
  • ”Kunden X tycker inte om mig. Jag får aldrig någon stor order av honom”.

Akta dig för generaliseringar!

När dessa eller liknande tankegångar dyker upp – gör upp en plan över hur du på bästa sätt skall lyckas – och därmed dels höja ditt självförtroende – och del öka ditt ”spelutrymme”.

Testa kundchatt gratis i dagar