Att välja en specifik positionering – Marknadsföring

Företag behöver göra mer än att skapa en bred positionering för att uttrycka en mer konkret fördel och orsak till att köpa. Många företag använder en stark fördel i reklamen, exempelvis möjligheter som:

  • Bästa kvalitet.
  • Bästa prestanda.
  • Mest pålitlig.
  • Mest hållbar.
  • Säkrast.
  • Snabbast.
  • Mest för pengarna.
  • Lägsta pris.
  • Mest prestigefull.
  • Bäst design eller utformning.
  • Lättast att använda.
  • Mest praktisk.

På bilmarknaden har Mercedes enligt detta den ”mest prestigefyllda” positioneringen, BMW har positioneringen ”bästa (köregenskaps-) prestanda”, Hyundai ”lägsta pris” och Volvo har positioneringen som ”säkrast”.

Vilken positionering har ditt företag eller dina produkter? Känner kunderna likadant? Är er positionering den mest ultimata för försäljningen?