Efter den första ordern – Köpplattformen

Du har vunnit en ny kund. Den första ordern har undertecknats. Nu måste du se till att den nya kunden förblir din kund även i fortsättningen. Ditt beteende i detta skede spelar en avgörande roll för framtiden. Vad göra?

Spring inte iväg – som om du var rädd för att kunden kanske ångrar sitt beslut och tar tillbaka beställningen. Du bör inte heller börja ett längre samtal enligt mottot: Nu har jag rott båten i land och kan unna mig en liten pratstund.

Undvik att bete dig som om du hade vunnit en batalj.

Efter att köpet har gjorts börjar en kund ofta tvivla på att han har handlat lätt. Bekräfta kundens beslut: Det var en bra idé att saluföra vårt knäckebröd i dina butiker. Nu har du en produkt, som är omtyckt av alla åldersgrupper och vars omsättning ökar med 8-10% varje år.

Tala om för kunden att han med sin signatur inte bara köpt en produkt utan också din personliga hjälp. Om du skulle få problem med att själv ställa in kvadranten, så slå mig signal. Jag ger dig mitt mobilnummer så att du alltid kan nå mig.

Nu bör du ge kunden alla fortlöpande kontakter. Inte någon läser som nu pressmeddelanden, testrapporter eller annonser med större intresse än den person, som just köpt produkten för första gången.

Skicka över bruksanvisningar, broschyrer, kataloger etc. som du inte lade fram under själva säljsamtalet (för att inte avleda kundens uppmärksamhet). Be din nya kund om en rekommendation till affärsvänner eller andra avdelningar på kundföretaget. Omedelbart efter det att han har lämnat en order, kommer kunden inte att avslå din förfrågan. Han bekräftar ju att han gjorde rätt i köpa din produkt. Kom överens om en tid för ditt nästa besök.

Ring upp kunden efter någon tid. Fråga om de är nöjda med produkten: ”Hur går försäljningen av vårt knäckebrödssortiment? Har du redan några siffror beträffande omsättningen?” Eller: ”Hur går det för dig med maskinen? Matningen av maskinen, som du var orolig för?”