Gratisreklam – Marknadsföring

Någon som vill ha gratisreklam?

Varje dag går svenska företagare miste om gratis reklamutrymme värt miljontals kronor. Samtidigt går svenska medier miste om massor av roliga och intressanta uppslag, medan svenska mediekonsumenter får hålla till godo med onödigt tråkiga och negativa artiklar och reportage.

Därför är det en god idé att satsa mer på samarbeten och kontakter med medierna.

Exempel:

Tio saker du inte får glömma när du skriver pressmeddelande

  • Skriv kort (Ett A4 räcker normalt sett)
  • Skriv rätt (Kolla stavning, grammatik och andra språkliga ting)
  • Undvik corporate bullshit
  • Glöm inte trovärdiga citat
  • Glöm inte kontaktinformation
  • Glöm inte bra bilder
  • Trilla inte i pizzeriafällan (Håll layouten enkel och överskådlig)
  • Släng gärna med en överraskning (Varuprov, bakgrundsfakta, snygg grafik)
  • Skicka e-post, eller brev med bild- och textfiler bifogade på CD. Undvik fax.
  • Skicka till tidningar som kan tänkas vara intresserade. (Inga bombmattor, det skapar bara irritation=dålig PR)

Related Post