Regelbundet – inte bara till jul – överräcks reklamgåvor vid lämpliga tillfällen. Affärsvänner, kunder, potentiella kunder blir ihågkomna med denna rekvisita. Avsikten är klar: Avsändaren vill bli ihågkommen och/eller framställa sig i en gynnsam dager.
Många skjuter dessvärre över målet och hamnar i gråzonen för mutor och försök till bestickning. För att du inte ska råka i klistret, när du väljer dina reklampresenter, så följer här några viktiga rekommendationer.
Välj ut gåvan så, att den bereder mottagaren glädje. Den ska inte vara det vanliga, men heller inte så annorlunda, att verkan blir den motsatta. Den är uttryck för din värdesättning av såväl kunden som affärsrelationen.
I reklamgåvan ska ditt företags image återspeglas. Men tänk på den högsta gräns för reklamgåvor, som satts av lagstiftarna.
Välj en lämplig tid för överlämnandet. Till jul, när skrivbordet dignar av presenter, väcker din gåva mindre uppmärksamhet än t.ex. när din kunds företag har födelsedag i februari.
Kontrollera regelbundet listan på mottagare. Kom också ihåg tidigare kunder. Stryk de kunder från gåvolistan, som inte önskar få några presenter.
Beställ dina gåvor i rätt tid före julens högkonjunktur. De som levererar reklamgåvorna har då också bättre tid för specialtillverkningar, individuella präglingar eller förpackningar.
Och kom ihåg att en gåva som kommer från hjärtat också träffar hjärtat!