Vad är det för nytta med att ringa goodwillsamtal? Man kommer ju inte att sälja på det samtalet. Nej, just det. Meningen är inte att man ska sälja heller, om inte kunden själv gör en beställning vill säga.
Exempel: Bolaget AB skall köpa en produkt som både du och din konkurrent erbjuder. En av er har nyligen ringt för att se till att allt fungerat sen sist och om det uppstått några frågor. Vem tror du kommer att ta hem ordern?
Syftet med goodwillsamtal är naturligtvis att skapa goda känslor mellan er och era kunder.
Bra tillfällen att genomföra goodwillsamtal är:
När en kund just köpt en vara av er. Ring upp efter ca. en vecka och kontrollera att leveransen fungerat och att allt är som det skall.
Efter tre till sex månader ringer man för att kontrollera att kunden fortfarande är nöjd och att allt fungerar.
Om en kund klagat på något, är det bra att återkomma efter nån vecka för att se till att problemet är löst och att kunden känner sig nöjd.
Kom ihåg att er trovärdighet ökar just för att du inte försöker sälja på ett goodwillsamtal.
Inledning
Som vid ett vanligt säljsamtal. Dvs. företagsnamn, ditt eget namn och ärende. Du kan ha en något mer avslappnad ton här än vanligt, men fall inte i ”tjenis-fällan” – ”Tjena! Hur är läget?”
Exempel: ”Hej, jag ringer från Säljpartner Sverige AB och heter Fredrik Eriksson. Ni saknade en turbo-knapp i senaste leveransen. Den skickades separat i förra veckan och jag följer upp så att allt är som det skall”.